Ångerrätt

Paket som skickas fram och tillbaka har en negativ inverkan på klimatet – som redan är pressat. Därför har vi valt att inte erbjuda gratis returer.


Att en vara köpt i Robyggess webbshop inte motsvarar er som kunds förväntningar, är inte en reklamation, utan faller under ångerrätt enligt distanshandelslagen. Enligt ångerrätten har  ni alltid rätt att ångra ert köp och då returnera varan i samma skick som den var när ni fick den inom 14 dagar.

När ni som kund ångrar ett köp ska ni skicka tillbaka varan till Robygge inom 14 dagar. Kunden betalar returfrakten och ni bestämmer själv hur ni skickar tillbaka varan. Ni som kund måste dock kunna visa att ni skickat tillbaka varan till Robygge genom exempelvis inlämningskvitto från ombud. Vi rekommenderas därför att returer skickas tillbaka spårbart.


Vid ångrat köp återbetalar Robygge priset för varan men inte för frakten och ni som kund betalar även själv frakten tillbaka till Robygge. Om Ni som kund har valt att betala via faktura behöver du betala denna innan den förfaller för att undvika eventuell förseningsavgift.

Vid en retur skall varan skickas tillbaka i det skick det var när varan kom, det vill säga att varan skall vara oanvänd, Med lappar kvar och i originalförpackningen i helt skick,  Förpackning och instruktioner ska också vara i nyskick. Uppfylls inte dessa krav förbehåller Robygge sig rätten att neka returen. Om ni som konsument har hanterat varan och/eller förpackningen i större omfattning än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och/eller funktion, kan ni bli skyldig att ersätta Robygge för varans eller förpackningens värdeminskning. 
När vi mottagit er retur återbetalar vi varorna med samma betalsätt som ni genomförde er betalning med.


Om ni har fakturafrågor ber vi er vända er direkt till Klarna.


Det går även att lämna in er retur i vår fysiska Robygge butik, kulturcentrum 7, Järna om ni vill slippa returkostnaden. Se öppettider på hemsidan. 

Önskar ni som kund byta till annan vara rekommenderar vi er att lägga en ny order som vanligt i webshopen på önskad vara då vi ej kan administrera byten pga. hur vårt lagerhanteringssystem fungerar. Så snart den returnerade varan är åter hos Robygge gör vi återbetalning på returen.

Återbetalning
Om ni som kund väljer att returnera hela eller delar av er beställning återbetalar vi varuvärdet när vi har mottagit din retur, -Märk att Robygge ej återbetalar fraktkostnad. Robygge återbetalar er samma väg som ni  betalade när ni lade er order.


Garanti och reklamation


Felexpedierad order
Alla beställningar gås noggrant igenom när de packas så er order alltid skall vara komplett från Robygge. Vi skickar inte delleveranser. Saknas en vara ni som kund beställt i Robygges webshop, mailar vi alltid innan er order skickas. Robygge byter aldrig ut en vara mot en annan utan att först kontakta er som kund. 

Har ni några frågor om er leverans skall ni alltid direkt / samma dag paketet hämtas ut kontakta oss på Robygge med bilder på allt förpackningsmaterial, alla varor, papper etc som kom med ert paket för att vi skall kunna hjälpa er. Vi kan också återkomma med frågor eller be om kompletterande information.

Ibland kan det förstås hända att det trots allt blir fel och det ber vi förstås så hemskt mycket om ursäkt för! Vi står då självklart för alla extra fraktkostnader. Maila till webbutik@robygge.se så hjälper vi er.


Fraktskada

Transportskada där varan är trasig i paketet måste alltid meddelas oss samma dag paketet togs emot, Annars kan vi tyvärr inte hjälpa er hantera skadan på bästa sätt!

För att underlätta för oss och våra kunder använder sig Robygge av konsumentköplagen vid reklamationer. För att en vara skall kunna reklameras måste den enligt konsumentköplagen ha ett så kallat ursprungligt fel t.ex. ett fabrikationsfel. Ni måste ha köpt varan i Robygge för att varan skall kunna reklameras hos Robygge.

Ursprungligt fel

Reklamationsrätten omfattar endast tillverkningsfel eller sk ursprungligt fel som fanns när vår kund fick produkten. För att en reklamation skall kunna ske måste produktens ursprungliga fel uppvisas för och bekräftas av Robygge.

Kundens ansvar
Vid reklamation maila alltid vår kundtjänst webbutik@robygge.se.

Vi ber att kunden alltid skickar en tydlig beskrivning av produktens fel och bildmaterial som tydligt bevisar felet, så att vi kan hjälpa er vidare i processen.

Ett ursprungligt fel skall ej ha uppstått på grund av kundens agerande.

Slitage faller inte in under ursprungliga fel och kunden får inte heller själv ha orsakat felet.

Reklamationsrätten gäller inte om vi inte kan hitta felet hos produkten, eller om kunden har orsakat eller förvärrat skadorna genom användning eller andra åtgärder.


Försäljarens ansvar
Konsumenten kan reklamera fel på produkten i upp till två år från inköpstillfället.
Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

För att vi ska vara skyldiga att åtgärda felet ska felet vara ursprungligt. Till exempel ett fabrikationsfel.

Inom de första sex månaderna är det försäljaren som skall bevisa att felet inte fanns vid köpet eller att felet uppstått på grund av konsumentens handhavande av produkten. T.ex. faller inte slitage inte in under ursprungliga fel och kunden får heller inte själv ha orsakat eller förvärrat felet.


Åtgärder

Försäljaren har rätt att försöka avhjälpa felet genom reparation eller prisavdrag mot att du själv reparerar varan eller behåller varan som den är.

Robygge erbjuder alltid av miljöskäl någon av dessa två alternativ i första hand. Att en vara som tillverkats fortsatt kan användas är alltid det mest miljövänliga alternativet.

Om varan repareras har vi två reparationsförsök på oss att ordna till felet. Om samma fel uppstår en tredje gång har konsumenten rätt att tacka nej till ett till försök.

Prisavdrag ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad. Vi kan också komma överens om att du får ersättning för att reparera varan någon annanstans.

Reparationer och byten av godkänd reklamation sker alltid utan extra kostnad för konsumenten.

Om reparation ej är möjlig kan vi erbjuda byte till en ny, felfri vara eller låta konsumenten häva köpet och återbetala för varan.

För att konsumenten ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse. Om köpet hävs får säljaren tillbaka varan och köparen får tillbaka pengarna. Om köparen har haft nytta av varan har säljaren rätt att göra ett avdrag för nyttan. Avdrag för återbetalning görs då på del av summan i enlighet med konsumentköplagen.

Du hittar mer information om vad som gäller för dig som köpare vid reklamationer hos Konsumentverket.